۱۳۹۷ آبان ۲۹, سه‌شنبه

طرز تهیه آش دندونی

دستور پخت آش دندونی مرحله به مرحله
آش دندونی از آش های خوشمزه و سنتی می باشد که این آش را به نشانه شادی برای رشد اولین دندان نوزاد درست می کنند و آن را بین همسایه ها و فامیل پخش می کنند. آش دندونی در سراسر ایران از جمله تهران ، تبریز ، اردبیل ، ارومیه و ... با دستورهای مختلفی طبخ شود.
در حالت کلی آش دندونی با انواع حبوبات و غلات درست می شود. حبوبات این آش با توجه به سلیقه و ذائقه هر شخص می تواند متفاوت باشد اما بهتر است بدانید که پایه آش دندونی گندم است و باید حتما در طبخ این آش استفاده شود.
اگر با طرز تهیه آش گندم آشنایی ندارد ما در این پست آمورش آشپزی بارونک ، طرز تهیه و دستور پخت آش دندونی خوشمزه را به همراه مواد لازم آماده کرده ایم که شما با این آموزش آشپزی می توانید به تنهایی همانند یک آشپز حرفه ای آش دندونی خوشمزه و عالی درست کنید.
طرز تهیه اش انار خوشمزه
طرز تهیه اش انار خوشمزه
آش انار از آش های سنتی و خوشمزه برای فصول سرد سال به خصوص ...
توجه : شما می توانید با این مواد لازم برای 5 تا 6 نفر آش دندونی خوشمزه درست کنید در صورتی که بخواهید برای 20 یا 40 نفر آش دندونی بپزید کافی است مواد لازم را چهار برابر یا هشت برابر کنید.
مواد لازم آش دندونی - 5 تا 6 نفر
گندم پوست کنده  ۱ پیمانه
جو نصف پیمانه
نخود نصف پیمانه
لوبیا قرمز یک چهارم پیمانه
لوبیا چیتی یک چهارم پیمانه
پیاز درشت  ۲ عدد
آب قلم  ۱ لیتر
آرد 4 قاشق غذاخوری
کشک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم
مراحل تهیه آش دندونی
1. برای تهیه آش دندونی خوشمزه بهتر است گندم ، جو ، نخود و لوبیاها را از شب قبل خیس کنید و در صورت امکان چند باری آبشان را عوض کنید تا علاوه بر اینکه نفخ شون گرفته شود راحت تر هم پخته شوند.
طرز تهیه آش جو ساده
طرز تهیه آش جو ساده
آش جو از جمله آش های سنتی خوشمزه و پرطرفدار ما ایرانیان می باشد و ...
2. برای شروع پیاز را خرد می کنیم و با کمی روغن در یک قابلمه تفت می دهیم سپس گوشت را اضافه می کنیم و بعد از تفت دادن دو تا سه لیتر آب به قابلمه اضافه می کنیم. حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید. سپس گندم ، جو و حبوبات را اضافه می کنیم و بعدش حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و به مدت 2 ساعت صبر می کنیم تا همه مواد به خوبی بپزند و نرم شوند.
3. در این مرحله آب قلم را اضافه می کنیم و گوشت ها را پس از پختن از قابلمه خارج می کنیم و با دست به صورت ریش ریش خرد می کنیم و دوباره گوشت های ریش ریش شده را به قابلمه برمی گردانیم. برای اینکه آش دندونی شما غلظت خوبی داشته باشد می توانید در این مرحله 4 قاشق غذاخوری آرد را در یک لیوان آب سرد حل کنید و سپس آن را به قابلمه آش اضافه کنید و هم بزنید.
4. بعد از اضافه کردن آرد ، مقداری پیاز داغ و کشک به آش اضافه می کنیم و آش را هم می زنیم. سپس مقداری فلفل و نمک هم به آش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش با حرارت متوسط بپزد و به خوبی جا بیفتد. پس از اینکه آش دندونی به درجه غلظت مورد دلخواه رسید حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و پس از کمی خنک شدن ، آن را در ظرف سرو می کشیم و در صورت تمایل با پیاز داغ ، دارچین و روغن تزیین می کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پیشنهاد سردبیر