۱۳۹۷ دی ۷, جمعه

طرز تهیه آش اوماج با پیاز فراوان برای بیماران سرماخوردگی

طرز تهیه آش اوماج با پیاز فراوان برای بیماران سرماخوردگی
دستور پخت آش اوماج ساده تبریز با عدس و اوماج
آش اوماج یکی از آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است و به عنوان آش سرماخوردگی مشهور است. مواد اصلی آش اوماج شامل سبزی ، عدس و پیاز فراوان است و این آش در مناطق مختلف ایران نظیر تبریز ، قم و نیشاپور با دستور پخت های متفاوتی طبخ می شود.
به هر حال اگر با طرز تهیه آش اوماج آشنایی ندارید ما در این دستور آشپزی بارونک ، طرز تهیه و مواد لازم آش اوماج برای 4 نفر را آماده کرده ایم که شما با این آموزش آشپزی به تنهایی می توانید همانند یک آشپز حرفه ای آش اوماج خوشمزه و مخصوص درست کنید.
دستور پخت آش اسفناج
دستور پخت آش اسفناج
آش اسفناج یکی از آش های خوشمزه و مقوی می باشد که طرفداران ...
مواد لازم آش اوماج 4 نفر
عدس یک لیوان
پیاز 4 عدد متوسط
سبزی آش نیم کیلو (تره ، ریحان ، مرزه)
آرد یک لیوان
اوماج نصف لیوان
آب قلم یا آب مرغ ۳ لیوان
روغن یا کره به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم
مراحل تهیه اوماج
1. ابتدا باید اوماج را دست کنیم برای این کار آرد را با نصف قاشق مرباخوری زردچوبه و نوک قاشق مرباخوری نمک مخلوط می کنیم و بعدش نصف استکان آب اضافه می کنیم و ورز می دهیم تا خمیر یکدستی حاصل شود. توجه کنید خمیر اوماج نباید زیادی شل باشد پس اگر دیدید خمیرتان شل است مقداری آرد اضافه کنید و دوباره ورز دهید.
2. بعد از آماده کردن خمیر حالا باید از خمیر کوفته های قلقلی درست کنیم برای این کار به اندازه یک عدس از خمیر برمی داریم و با دست مون کوفته های قلقلی ریز به اندازه عدس درست می کنیم و کوفته های درست شده را روی سینی می چنیم و جلوی بخاری یا هوای آزاد قرار می دهیم تا خشک شوند.
مراحل تهیه آش اوماج
1. عدس را از دو ساعت قبل خیس می کنیم تا هم نفخ عدس از بین برود و هم راحت تر پخته شود. برای شروع عدس ها را در یک قابلمه به همراه مقداری آب روی حرارت قرار می دهیم تا بپزد. بعد از پخت آب عدس را با استفاده از یک صافی جدا می کنیم و دور می ریزیم. چون عدس موقع پخت بوی ناخوشایندی می دهد و من دوست ندارم این آب را به آش اضافه کنم.
2. در ادامه پیازها را به صورت نگینی و ریز خرد می کنیم و در قابلمه ای که برای پخت آش در نظر گرفتیم به همراه کمی روغن سرخ می کنیم. اکثر افراد پیاز آش اوماج را به صورت خیلی درشت خرد می کنند ولی من همیشه دوست دارم ریز خرد کنم. بعد از اینکه پیازها سرخ شد کمی زردچوبه اضافه می کنیم و تفت می دهیم.
3. در این مرحله آب قلم یا آب مرغ را به همراه عدس نیم پز شده و سبزی خرد شده به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید و اگر احساس کردید آب آش کم است می توانید مقداری آب جوش هم اضافه کنید. پس از اینکه آب داخل قابله جوشید حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم تا عدس و سبزی آش با حرارت ملایم به خوبی بپزند.
4. بعد از اینکه عدس و سبزی آش به خوبی پخت اوماج را به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم و بعدش نمک آش را اندازه می گیرم و فلفل هم اضافه می کنیم. توحه کنید این آش بخاطر تندی که دارد خیلی محبوب است. من خودم نصف قاشق غذاخوری فلفل ریختم و شما هم به اندازه ای که دوست داشتید قلفل اضافه کنید.
5. در 10 دقیقه آخر پخت برای اینکه آش اوماج غلیظ تر شود دو قاشق غذاخوری آرد را داخل یک لیوان آب لرم حل می کنیم و به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم و بعدش صبر می کنیم تا آش با حرارت ملایم به خوبی بپزد و جا بیفتد. بعد از پختن کامل آش آن را در ظرف سرو می کشیم و با پیازداغ تزیین می کنیم. امیدوارم از خوردن این آش اوماج خوشمزه لذت ببرید.
نکات پخت آش اوماج
سبزی آش
سبزی آش اوماج شامل تره ، ریحان و مرزه است و نسبت آن ها به این صورت است : تره و ریحان باید به اندازه مساوی باشد ولی مرزه باید نصف آن ها باشد تا مزه آش تلخ نشود.
اوماج آش
اگر فرصت کافی برای درست کردن اوماج را نداشتید می توانید بجای اوماج از رشته استفاده کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پیشنهاد سردبیر