۱۳۹۹ تیر ۱۱, چهارشنبه

طرز تهیه شیرین قاتق به صورت محلی شمالی در منزل


مجله اینترنتی هوای بارانی »» طرز تهیه شیرین قاتق به صورت خوشمزه و محلی شمالی در منزل
ما امروز در این بخش از سایت آشپزی هوای بارانی طرز تهیه و مواد لازم یک نوع خورشت شمالی خوشمزه بنام شیرین قاتق را برای شما آماده کرده ایم که در ادامه مشاهده می کنید.شیرین قاتق یا همان شیرین خورشت گیلانی یکی از خورشت های اصیل شمال کشور به خصوص استان گیلان است که به عنوان یک غذای خوشمزه و پرطرفدار محسوب می شود. این خورشت خوشمزه با اسم خورشت آلو قیسی هم شناخته می شود که به صورت خشک و یا آبدار تهیه می شود و طعم بسیار لذیذ و ملسی هم دارد.
در گذشته در مراسمات عروسی و یا مجالس خاص این خورشت خوشمزه غذای مخصوص سفره های شمالی بوده است.
به هر حال اگر با طرز تهیه شیرین قاتق آشنایی ندارید، ما در این آموزش اشپزی بارونک، مواد لازم و دستور تهیه آن را آماده کرده ایم تا شما بتوانید با این آموزش ساده آشپزی، به راحتی در منزل این غذای خوشمزه و مجلسی را به صورت مرحله به مرحله درست کنید.


مواد لازم شیرین قاتق گیلانی
سینه يا ران مرغ  2 تکه
آلو بخارا  10 عدد
پياز  1 عدد
آلو سیاه خورشتی  6 عدد
برگ قیصی  10 عدد
کشمش پلویی  نصف ليوان
رب گوجه فرنگی  3 قاشق غذاخوری
رب انار  1 قاشق غذاخوری
کره به میزان نیاز
زعفران دم كرده  به میزان دلخواه
مراحل تهیه و پخت خورشت شیرین قاتق گیلانی
1. برای شروع پخت، ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد كرده و در یک تابه با مقداری كره سرخ می ‌كنیم. سپس نمك، فلفل و زردچوبه را اضافه كرده و هم می زنیم و بعد شعله را ملایم می كنیم تا عطر ادویه به مشام برسد.
2. حالا سینه یا ران مرغ را پس از تمیز کردن و شستن به تابه پیاز اضافه کرده و حسابی تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند. بعد هم رب گوجه را می ریزیم و یک تفت کوتاه داده و آب جوش می ریزیم و صبر می کنیم تا مرغ با حرارت ملایم پخته شود.
3. در این فاصله آلو بخارا و آلو سیاه را به مدت 10 دقیقه با مقدار كمی آب نیم ‌پز می‌ كنیم و قیصی را هم در پنج دقیقه آخر به آلوها اضافه می کنیم و در حدی می پزیم كه قیصی ها له نشود.
4. سپس با کمک کفگیر آلو و قیصی را از آب جدا كرده و آبشان را نگه می داریم تا اگر لازم بود به خورش اضافه كنيم.
5. در ادامه كشمش را به مدت پنج دقیقه در آب خیس می کنیم و بعد آبکش می کنیم و در یک تابه کوچک با مقدار كمی كره تفت می ‌دهیم تا کشمش ها پف کند و سریع حرارت را خاموش می کنیم.
6. در انتها آلو، برگه قيصی و كشمش را هم به خورشت اضافه می کنیم تا همراه با مرغ بجوشد و به روغن بیفتد. سعی کنید این کار را در ده دقیقه آخر پخت انجام دهید تا قیصی ها زیاد وا نرود. امیدواریم آموزش طرز تهیه شیرین قاتق مورد رضایت تان قرار گرفته باشد.
نکات پخت خورشت شیرین قاتق گیلانی
1. برای تهیه این خورشت اگر اهل غذاهای ترش هستيد، برگه آلو سياه و اگر اهل غذاهای شيرين و ملس هستید، قیصی بریزید.
2. می توانید آلوها را از شب قبل در آب خیس كنید تا آب آنها خوشمزه تر شود و سریع پخته شود. با این کار فقط به چند ثانیه جوشیدن نیاز دارد.
همچنین ببینید :
طرز تهیه خورشت قیمه نخودطرز تهیه خورشت به و آلو 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پیشنهاد سردبیر